Followers: TQ

Carian Dalam Laman ini

08 June, 2011

Nukilan ke 1000

Tahukah teman-teman?
inilah nukilan ke seribu yang saya garapkan
itu catatan di laman blog saya kendalikan
dalam perkiraan mungkin lebih telah dihasilkan
syukur kepada Tuhan yang memberi Ilham.

Minat menulis telah lama terpendam
sejak dari memegang status warga pendidikan
saya pupuk perlahan-lahan
sejak kebelakangan ada ruang dan kesempatan
lalu saya abadikan buat tatapan.

Idea datang dari pelbagai ragam
terlintas saja saya tuliskan
tak kisah apa genre janji saya suarakan
moga ada yang terkesan
dengan apa yang saya sampaikan.

Sambil menambah kosa kata yang serba kekurangan
saya perbaiki akan persembahan
jika teman-teman teliti mungkin ada peningkatan
walau pun ringkas mungkin padat dengan bahan
boleh dijadikan panduan dan tauladan.

Ingin sekali saya menulis seperti sasterawan
namun rasanya banyak lagi yang perlu diperhaluskan
saya akan cuba bertahan dan kembangkan
minat saya ini selagi ada kekuatan
mengharapkan sokongan dan teguran teman-teman.

Terima kasih kepada yang tak jemu membaca nukilan
tanpa rakan-rakan siapalah yang sudi bacakan
andai ada silap salah sepanjang penulisan
dari hujung rambut ke hujung kaki saya mohon diampunkan
kerana saya takut saya tidak diredhai Tuhan.

Kepada teman-teman
sampaikan walau sebaris ayat yang kita faham
moga ianya nanti jadi bekalan
menyelamatkan kita dari penyesalan
di alam yang belum tentu apa kesudahan.

Cukup dulu untuk penutupan
mungkin saya garap lagi pada lain pertemuan
tergur-tegurlah saya jika ada kesalahan
sesungguhnya kita bersaudara di sisi Tuhan
sama-sama menengak kebenaran.

~CNM, 8/6/11, 18.00 - nukilan ke 1000~

No comments:

Post a Comment