Followers: TQ

Carian Dalam Laman ini

07 December, 2011

Hari ini

Hari ini

Hari ini
tentu kamu tahu hari rabu
jangan keliru
jika keliru hatimu celaru
barangkali sukmamu ditusuk sembilu
akal goyah diserbu
persoalan yang menghantui kalbu.

Hari ini
cuba muhasabah dirimu itu
senaraikan kelebihan dan kekuranganmu
kaji halangan dan peluang di sekelilingmu
buat analisis jitu
tambah ilmu
tentu berjaya hidupmu.

Hari ini
aku berpesan padamu
kawallah amarah yang menggebu
sabar lebih baik untukmu
berdiam lebih baik dari merapu
banyak bercakap kesilapan melutu
renung-renungkan sahabatku.

Hari ini
aku juga mengingatkan diriku
setiap yang terjadi ada tujuan tertentu
takdir yang Esa terbaik walau tak membantu
ada hikmah di sebalik apa yang berlaku
terima dengan redha ketentuan itu
moga hati tak terbuku.

Hari ini
aku ingin menyuara sesuatu
laman ini tempat kita bertemu
berkarya berkongsi garapan bermutu
usah ada sengketa yang membelenggu
itu yang kuharapkan daripada kamu
sama-sama berpadu.

Hari ini
aku ingin memberi tahu
aku juga sepertinya kamu
ada melelakukan kesilapan dalam karyaku
perbetulkan aku jangan segan jangan malu
aku harapkan komen yang dapat membantu
memperbaiki nukilanku.

Hari ini
dan seterusnya ketahui olehmu
aku menegur bukan untuk mengkritikmu
hanya memberitahu akan kesilapanmu
agar tidak diulangi lagi kesilapan itu
mudahan karyamu bertambah mutu
semua yang membaca terpaku.

Hari ini
aku bukan nak merapu
saja berpesan memartabatkan bahasa dan ilmu
aku perlukan sokongan kamu
sama-sama memperbaiki yang tak jitu
jangan hanya membisu
bantulah apa saja yang kamu tahu.

Boleh gitu...?

CNM, 7/12/11, 10.26 am
BBB

No comments:

Post a Comment